Ochrona fizyczna obiektów handlowych – na czym polega?
Każdy z nas przynajmniej raz w życiu odwiedził galerię handlową. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że ludzie odwiedzają je nad wyraz często – robią zakupy, spotykają się ze znajomymi na kawę czy obiad albo korzystają z miejsc rozrywki takich jak kino, parki trampolin, kręgielnie itp.
Wiemy, że w takich miejscach pracownikami są najczęściej sprzedawcy czy osoby sprzątające, jednak mało kto zauważa personel odpowiedzialny za ochronę fizyczną tych obiektów.
Czym jest ochrona fizyczna?
Obejmuje ona zabezpieczenia miejsc publicznych, np. parkingów, centrów handlowych, osiedli, siedzib firm. Pracownikom ochrony powierza się opiekę nad bezpieczeństwem określonego terenu przed nieupoważnionymi osobami, które mogłyby zagrozić otoczeniu niewłaściwym zachowaniem.
W każdym z tych miejsc specyfika ochrony wygląda inaczej, jednak na terenie obiektów handlowych najlepiej widać czym zajmują się ochroniarze.
Ochrona obiektów handlowych
Do zadań pracowników z firmy ochroniarskiej należy przede wszystkim zapewnianie bezpieczeństwa wszystkim ludziom na terenie galerii oraz poszczególnych sklepów. Dbają oni o ich zdrowie, życie i prywatność.
To, co odróżnia pracę ochroniarzy handlowych od np. bankowych, jest przede wszystkim możliwość ustalania, które osoby mogą przebywań na terenie centrów handlowych i jakie konkretnie działania są niepożądane, np. nagrywanie i robienie zdjęć pracownikom, jazda dorosłych w wózkach sklepowych, a w dzisiejszych czasach również niestosowanie się do zaleceń sanitarnych.
Ponadto firmy ochroniarskie starają się zapobiegać włamaniom na terenie sklepów i napadom na terenie całego obiektu. Odbywa się to nie tylko poprzez regularne patrole, ale też przez używanie odpowiedniego sprzętu (kamer, radiostacji, telefonów GSM itp.), od którego jakość i sprawność również muszą dbać.
W centrach handlowych pracownicy ochrony posiadają specjalne uniformy, dzięki którym łatwo jest ich odróżnić, jednak obowiązek ich noszenia jest ustalany już bezpośrednio ze zleceniodawcą.
Zasady skutecznej ochrony obiektów handlowych
Zleceniodawca określa z koordynatorami zasady pomagające utrzymać bezpieczeństwo na terenie obiektu, do których muszą się stosować wszyscy pracownicy. Szczególną uwagę zwraca się na:
- Opanowanie pracowników, ich odporność na stres i reakcje w kryzysowych sytuacjach
- Kwalifikacje personelu. W większych galeriach wymagane są odpowiednie certyfikaty i licencje uprawniające pracowników do podjęcia ochrony obiektu.
- Znajomość chronionego obszaru, w tym systemu alarmowego i planów instalacji energetycznej czy wodnokanalizacyjnej.
- Dyskrecję pracowników. Mało kto wie, że również ochroniarzy obowiązuje tajemnica zawodowa dotycząca szczególnie planów ochrony chronionego obszaru.
- Rzetelność pracowników. Często bywa tak, że ochroniarze starają się zapewnić bezpieczeństwo w kryzysowej sytuacji na własną rękę, jednak ich profesjonalizm określa przede wszystkim stosowanie się do poleceń koordynatorów, realizowanie planu ochrony i przede wszystkim działanie zgodnie z prawem.
Plan ochrony
Jeśli zaś mowa o planie ochrony, to jest on właściwie kluczowym czynnikiem zapewniającym bezpieczeństwo. Jak wiadomo, wykonuje go firma ochroniarska razem ze zleceniodawcą, a pracownicy muszą się do niego stosować.
Warto jednak dodać, że plan ten powinien zawierać rozwiązania na wszystkie możliwe zagrożenia mogące wystąpić na terenie obiektu, czyli np.:
- Kradzieże
- Napady
- Bójki
- Pożary
- Dewastacje
- Awarie instalacji
- Problemy zdrowotne osób znajdujących się w centrum handlowym
Zaś do najpopularniejszych środków wspomagających również określanych w planie ochrony zalicza się:
- Systemy alarmowe
- Monitoring
- Zabezpieczenia antywłamaniowe
- Wzmacniane drzwi czy okna
- Rejestratory dźwięku
- Czujniki dymu
Można zatem zauważyć, że ochrona fizyczna obiektów handlowych stara się jak najlepiej dbać o bezpieczeństwo osób przebywających na terenie centrów handlowych, ale też o sam obiekt i jego zawartość.
Pracownicy ochrony, nieraz niedoceniani, starają się codziennie przeciwdziałać powstaniu jakiejkolwiek szkody czy popełnieniu przestępstwa, by osoby przebywające na terenie obiektów handlowych czuły się tam jak najbardziej komfortowo.
Dlatego też warto stosować się do poleceń ochrony i zasad regulaminu dla dobra ogółu. Nawet drobne wykroczenia, takie jak choćby nienoszenie maseczek, powodują odwrócenie uwagi ochroniarzy, przez co zwiększa się szansa na przeoczenie poważniejszego zagrożenia, które może być dużo bardziej krzywdzące dla całego otoczenia.